top of page
achtergrond1-02.png

Symposium

Op 22 mei 2024, van 13.30u tot 18.00u vindt het tweede symposium van ons Neurodiversiteitnetwerk Nederland plaats, in het Timmerhuis te Rotterdam. 

​

Met een mooie lezing van Fanny Matheusen, de auteur van onder meer 'Van zondebok naar zebra'. Een geboren verteller en een onderwerp wat zo actueel is: navigeren in een wereld van meerstemmigheid. Dat is natuurlijk al leuk.

En we hebben natuurlijk ook weer workshops, van de kracht van introversie tot ouder zijn van intense kinderen, van neurodiversiteit in onderwijs tot inzet van ervaringsdeskundigheid. We hopen weer dat warme bad te kunnen bieden aan deze mooie verzameling gelijkgestemden.
 

Het programma bestaat uit drie delen:

Plenair: Lezing Fanny Matheusen

Als transitiepedagoge heeft Fanny van haar passie haar werk gemaakt. Ze begeleidt mensen en/in groepen bij het durven werken met verschil. Ze leert je te luisteren naar de wijsheid van de minderheid. Fanny combineert praktijk en theorie op een eigen wijze. Ze zet je aan het denken met haar meervoudige blik op wat er in de samenleving gebeurt en haar verbondenheid met mensen en anderszijn.

Fanny is oprichter en bezieler van HUMMUS en auteur van de boeken 'Van zondebok naar zebra', 'Rebelleren kan je leren', 'Professioneel handelen in een meerstemmige samenleving – Het PEACE-model' en 'Mijn held is een hulpverlener'. Ze is practitioner, instructor en supervisor in de Deep Democracy Lewis-methode.

Workshops (op inschrijving ter plekke)

Je kunt kiezen uit verschillende workshops.

  • De kracht van de introvert door Karolien Koolhof

  • Zelfcompassie en Neurodivergentie door Gwen Denswil

  • ACT en HB, wat kun je ermee? door Else Kramer

  • Jouw Intense Kind door Angelique van der Mast

  • ADHD/Autisme op latere leeftijd door Marije Pietersma

  • Met de Stroom mee door Willem Philipsen

  • Inzet van ervaringsdeskundigheid door Jan Anne Kalkhoven 

  • Onderwijs en Neurodiversiteit door Barbara Winkelhuyzen, Marloes Schoormans en Saskia Schepers


Mocht je na de plenaire lezing meer behoefte hebben aan rust, ontprikkeling, of actieve ontspanning, dan kun je er ook voor kiezen gebruik te maken van de ontprikkelruimte. En mocht je juist toe zijn aan buitenlucht, dan kan je ook met Paul mee wandelen en ontdekken welke (eetbare) flora er rondom het Timmerhuis  te vinden is. En last but not least kun je ook in gesprek met diverse experts en ervaringsdeskundigen. 

Netwerkborrel
Na al die inhoud is het ook wel fijn om gewoon even met elkaar na te praten en ervaringen uit te wisselen. We zijn tenslotte niet vaak met zoveel leuke neurodivergente professionals en neurodiversiteitsprofessionals bij elkaar. Aan een hapje en een drankje is gedacht. En voor de echte diehards gaat de borrel na afloop natuurlijk gewoon door in de stad.

​

Al met al denken we dat het een rijk programma is geworden, met voor elk wat wils. We ontvangen jullie graag op 22 mei!

​

​

Programma

13:30u - Inloop
14:00u - Plenaire Lezing Fanny Matheusen

15:00u - Pauze

15:15u - 1e ronde workshops

16:15u - 2e ronde workshops

17:15u - Afsluitende borrel

18:00u - Einde

​

Workshops 1e ronde

1

De kracht van de introvert
Karolien Koolhof

Tijdens deze workshop gaat Karolien dieper in op verschillen in persoonlijkheid. Wat is het verschil tussen introverten, ambiverten en extraverten? Waar ligt de kracht ervan en hoe kun je hem het beste benutten? En hoe verhoudt dit zich tot leiderschap? Dit koppelt zij vervolgens aan neurodiversiteit en hoe je daar ook persoonlijkheid in mee kunt nemen. 

​

https://quietquality.nl/nl/about

​

2

Zelfcompassie en Neurodivergentie
ZwartND

Hoe leer je om vriendelijker voor jezelf te zijn en te accepteren dat jouw brein anders werkt? “Neurodivergente personen vergelijken zich vaak met anderen die Neurotypisch zijn. Dit kost heel veel energie en kan dagelijkse handelingen nog zwaarder maken. In deze workshop maak je eerste stappen richting zelf acceptatie en leer je meer compassie voor jezelf te hebben”

​

https://www.instagram.com/zwartnd/

​

3

ACT en HB, wat kun je ermee?
door Else Kramer

Tijdens deze workshop leer je hoe ‘anders denken over je denken’ je kan helpen (nog) beter om te gaan met je hoogbegaafdheid. 

ACT (Acceptance & Commitment Therapy) is een nuttige tool om je bewust te worden van de gekleurde bril waarmee je jezelf, anderen en de wereld ziet - en dat te veranderen waar wenselijk. 

Natuurlijk helpt ACT niet in alle situaties: het is belangrijk om te weten hoe en wanneer je deze tool het beste kunt inzetten. Leer hoe en waarom dat het beste werkt, je krijgt een beslisboom zodat je weet wanneer je ACT kunt inzetten en wanneer jezelf beter op een andere manier kunt helpen. 

Aan het eind heb je helder wat ACT is, hoe je het gebruikt, en wanneer het wel en niet nuttig is - zodat jij weer een stukje van je eigen transformatietraject kunt begrijpen en besturen.

​

https://www.coachkramer.org/

​

4

Jouw intense kind
Angelique van der Mast

Met overprikkeling zijn we allemaal bekend. Als intens mens, diepvoelend, diepbelevend, zit ons emmertje sneller vol. Ook bij onze kinderen herkennen we dit. Meer rust en overzichtelijkheid is dan het antwoord, tenzij jouw kind vól zit van onderprikkeling.

Te weinig voedende prikkels.

Wat heeft jouw kind dan nodig?

En hoe herken je onderprikkeling?

 

In deze workshop van 45 minuten maken we een start met het herkennen van onderprikkeling bij jouw kind.

We gaan ervaren hoe onderprikkeling voelt, we gaan het verschil voelen tussen balans en een schakelbak en waarom juist de laatste een prettigere metafoor voor de dynamiek tussen over- en onderprikkeling.

​

https://praktijkjulijn.nl/angelique-van-der-mast/

​

Workshops 2e ronde

1

ADHD/Autisme op latere leeftijd
Marije Pietersma

Marije deelt in deze presentatie de ervaringen rondom de late autisme diagnose en hoe het is om terug te kijken op een leven vol, voor haar, onbegrepen uitdagingen en hoe dat nu ten positieve is veranderd. Door een frisse en persoonlijke inkijkje te geven in haar thema’s; familie, de corporate wereld, maskeren, camoufleren en relaties laat ze zien dat zogeheten “labels” ook letterlijk voor opluchting en begrip kunnen zorgen.

​

https://www.linkedin.com/in/marije-pietersma-a080682/

​

2

Met de Stroom mee
Willem Philipsen

In mei 2007 was Willem als 23-jarige  hard op weg naar de top van de Nederlandse muziekscene. Totdat hij werd getroffen door een herseninfarct. 

In één klap was zijn leven zoals hij dat kende verleden tijd.

Zijn herstelproces kostte tijd en inspanning maar heeft hem veel geleerd over vriendschap, vertrouwen en zijn eigen vermogen tot aanpassing.

Nu heeft Willem een andere missie. Hij wil anderen, jong en oud, laten zien dat je altijd opnieuw kunt beginnen.

​

https://www.willemphilipsen.nl/

​

4

Neurodiversiteit in het onderwijs
Barbara Winkelhuyzen
Marloes Schoormans
Saskia Schepers

Als alle breinen leren.

Onderwijs: een hot topic! 

Duizenden leerplichtige kinderen zitten thuis omdat het schoolsysteem niet past. In veel gevallen zou kennis over neurodiversiteit enorm helpen.

Hoe kan het onderwijs neurodiversiteit omarmen? Zodat het onderwijs beter aansluit en onze jongeren goed voorbereid zijn op werk.
In deze workshop nemen we je mee in inclusieve onderwijsconcepten, het anders kijken naar intelligentie en de stappen naar breinvriendelijk leren.

We halen ook jullie ideeën en ervaringen op: inclusie doen we samen.

​

3

Inzet ervaringsdeskundigheid
Jan Anne Kalkhoven

In de GGZ en verslavingszorg wordt het al jaren gebruikt, maar wat is eigenlijk ervaringsdeskundigheid?

In een interactieve setting gaat

Jan Anne vertellen waarom hij deze opleiding is gaan doen. 

Hoe wordt je ervaringsdeskundige?

Wat is ervaringsdeskundigheid? 

Verder deelt hij zijn visie op wat we er in het bedrijfsleven aan kunnen hebben en wat de inzet van deze kennis kan opbrengen.

​

bottom of page